کارگر و کارفرما و قوانین

همه چیز در باره قانون کار و مقررات مرتبط

کارگر و کارفرما و قوانین

همه چیز در باره قانون کار و مقررات مرتبط

پرداخت مستمری به بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان ها و صندوق های بازنشستگی محسوب می‌شود. اکنون بخش مهمی از منابع سازمان های بیمه‌ای، برای بازنشستگان هزینه می‌شود و همچنان مهم‌ترین خواسته بازنشسته ها، متناسب سازی حقوق است.
بهبود معیشت بازنشستگان در سایه متناسب‌سازی حقوق

معاون اول رئیس جمهور، 16 اُم بهمن‌ماه، از تصمیم دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشسته ها صحبت کرد و وعده داد که تا پایان این دولت، این موضوع را حل کند و حداقل میزان حقوق بازنشسته ها، به 10 میلیون تومان برسد.

وی ادامه داد: حداقل حقوق 6 میلیون تومانی بازنشسته ها، قابل‌قبول نیست و باید افزایش یابد که یکی از راه ها، پرداخت بدهی دولت به این سازمان است و در این راستا، دولت برخی بنگاه‌های خود را به تامین اجتماعی واگذار کرده‌است.

تقریبا 6 میلیون نفر بازنشسته، از خدمات صندوق های بازنشستگی استفاده می‌کنند که بهبود شرایط معیشت آن‌ها، نیازمند متناسب سازی دریافتی آن‌ها با شاغلان است؛ چراکه میزان دریافتی مستمری‌بگیران، کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

بهبود معیشت بازنشستگان در سایه متناسب‌سازی حقوق

نگاهی به وضعیت حقوق بازنشستگان

بازنشستگان تامین‌اجتماعی، باتعداد 4 میلیون 200 هزار نفر، بیشترین تعداد بازنشستگان را به خود اختصاص داده‌است که براساس آمارهای این سازمان، تقریبا 70 درصد آنان، حداقل‌بگیر هستند.

مستمری پرداختی سازمان تامین‌اجتماعی، به بازنشستگان خود نسبت به سایر صندوق های بازنشستگی، متفاوت است؛ چون که برخی از حداقلی‌بگیران، 10 سال سابقه بیمه‌پردازی دارند و برخی دیگر نیز به‌دلیل از کارافتادگی یا بازماندگی، کمتر از 30 سال میانگین پرداخت بیمه دارند.

صندوق های دیگری نیز مانند، بازنشستگی، نیروهای مسلح و بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان عشایر، مثل سازمان تامین اجتماعی، میزان حقوق دریافتی مستمری‌بگیرانشان، نمایانگر پایین بودن میزان مستمری و ناکافی بودن این دریافتی است.

بهبود معیشت بازنشستگان در سایه متناسب‌سازی حقوق

پایین بودن متوسط مستمری نسبت به هزینه های خانوار

از راه‌های فهمیدن اینکه دریافتی مستمری‌بگیران، کفاف زندگی‌شان را می‌دهد یا نه؛ اطلاعاتی است که مرکز آمار ایران، به عنوان منبع اصلی اطلاعات، منتشر می‌کند.

از معیار های مهم بیمه برای فهمیدن اینکه، آیا حقوق کفاف زندگی را می‌دهد یا نه، معیاری با عنوان" متوسط مستمری نسبت به هزینه های خانوار" وجود دارد که از میانگین دریافتی مستمری‌بگیران، نسبت به میانگین هزینه های یک خانوار، حاصل می‌شود.

این معیار بر اساس نظر کارشناسان، میگوید که حقوق دریافتی، کقاف هزینه های زندگی را نمی‌دهد و دلیل آن، تورم بالایی‌است که مردم عزیز ، آن را تجربه می‌کنند.

از سوی دیگر، مرکز امار ایران، مرداد ماه سال 1402، میانگین هزینه سالانه یک خانوار شهری را در سال 1401، 137 میلیون و یک خانواده روستایی را، 79 میلیون تومان اعلام کرد.

 بطور کل، متوسط درآمد یک خانواده شهری، در یک ماه حدود 11 میلیون تومان که به رقم دریافتی حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری نزدیک شده اما با متوسط دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی فاصله دارد.

درآمد و هزینه سالانه خانوار شهری و روستایی در سال 1400

متناسب سازی حقوق

متناسب سازی حقوق، یکی از سیاست های گفته شده، برای بهبود شرایط زندگی بازنشستگان، عنوان شده‌است. بنابراین درصورت رسیدن بودجه از طرف مجلس، سال آینده، حقوق بازنشستگلان کشوری و لشگری، ترمیم می‌شود اما این موضوع برای بازنشستگان تامین اجتماعی صدق نمی‌کند؛ چراکه سازمان بازنشستگی، متصل‌به بودجه کشور است.

بر اساس بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تامین اجتماعی مکلف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام نماید به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

این متناسب سازی در سال اول به میزان ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد ما به التفاوت تا ۹۰ یاد شده خواهد بود.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی به تازگی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش این سازمان گفته است: اگر این قانون ابلاغ شود، مکلف به اجرای آن هستیم همان‌طور که سازمان تامین‌ اجتماعی در سه مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۰۳
کار مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی