کارگر و کارفرما و قوانین

همه چیز در باره قانون کار و مقررات مرتبط

کارگر و کارفرما و قوانین

همه چیز در باره قانون کار و مقررات مرتبط

۲۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

عقب‌ماندگی ۶۰۰ درصدی دستمزد در پی گران شدن ارز/ نان و پنیر هم از سفره‌هایمان خواهد پرید!

فعالان کارگری یکصدا معتقدند؛ گران شدن ارز به ضرر قطعی کارگران و بازنشستگان است و نمایندگان مجلسی که خود را حامی محرومان نشان می‌دهند، با این تصمیم، تیشه به ریشه معیشت طبقه کارگر خواهند زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی که نمایندگان مجلس قصد گنجاندن آن را در بودجه ۱۴۰۰ دارند، برای همه کارگران و مزدبگیران، یک دغدغه اصلی است؛ دغدغه‌ای که شکل‌گیری آن ریشه در تجربه‌های تلخِ گذشته دارد. با آغاز تکانه‌ها و شوک‌های ارزی در سال ۹۷، قطار سقوط معیشتی مزدبگیران به راه افتاد و به نظر می‌رسد اگر ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در بودجه سال بعد جاگیری و تثبیت شود، این قطار با شتابی بیشتر از قبل، به سمت زیر خط فقر به پیش خواهد تاخت.

چه کسانی از گرانی ارز ضرر می‌کنند؟!

در شرایطی که همه کارشناسان اقتصادیِ حامی کارگران و همه دلسوزان اقتصاد وطنی، بر لزوم پاسداری از ارزش پول ملی تاکید دارند، مدتهاست که سیاست تعدیلیِ «آزادسازی نرخ ارز» با قدرت بسیار دنبال می‌شود؛ اما حذف کاملِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۰ و یکسان‌سازی همه سطوح ارزی با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، نقطه اوج این سیاست خواهد بود؛ تورم ۴۰ درصدی سال جاری، محصول خوب عمل نکردن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و شوک درمانی ارزی است؛ حال اگر قرار باشد همه کالاها و خدمات – از کالاهای مصرفی سفره‌های مردم گرفته تا کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تولید- با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین و به دست مصرف‌کننده برسد، واقعاً چه اتفاقی برای معیشت مردم به خصوص طبقات فرودست خواهد افتاد؟ امسال کارگران شاغل و بازنشسته با دستمزد دریافتی خود قادر به تامین یک سوم هزینه‌های زندگی نبودند، آیا اگر سیاست ارزیِ پیشنهادیِ مجلسی‌ها تصویب و اجرایی شود، نرخ پوشش مزد و مستمری به زیر یک پنجم نخواهد رسید؟

متضرران اصلی سیاستِ گرانی ارز، گروه‌هایی هستند که آورده ماهانه‌ی ثابت و ناچیزی دارند اما قرار است هزینه‌های زندگی‌شان سیر صعودی داشته باشد؛ همه گروه‌هایی که فاقد کالاهای سرمایه‌ای از قبیل خودرو، زمین و ملک و ماشین‌آلات تولید هستند، کسانی که حتی اگر اندوخته‌ای در منزل یا در بانک داشته باشند، این اندوخته به پول ملی یا همان ریال است و با گران شدن بیش از پیشِ ارز، هم آورده ریالی ماهانه آن‌ها بی‌ارزش می‌شود و هم اندوخته‌ی ریالی شان.

بدیهی است که کارگران و بازنشستگان نمی‌توانند با گران شدن ارز، تاب بیاورند و مجبورند فقر غذایی بیشتر، حاشیه‌نشینی افزون‌تر و عقب‌ماندگی مزدی شدیدتر را تجربه کنند؛ برای اینکه واقعاً بدانیم کارگرانِ شاغل و بازنشسته، آینده را با گران شدن ارز و رسیدن به پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان چگونه ترسیم می‌کنند، به سراغ چند فعال صنفی مستقل رفتیم.

همه این فعالان یکصدا معتقدند؛ گران شدن ارز، به ضرر قطعی کارگران و بازنشستگان است و نمایندگان مجلسی که خود را حامی محرومان نشان می‌دهند، با این تصمیم، تیشه به ریشه معیشت طبقه کارگر خواهند زد.

نان و پنیر هم از سفره‌هایمان خواهد پرید!

وطن1

عبدالله وطن‌خواه (فعال کارگری مستقل) در ارتباط با این تصمیم به ایلنا می‌گوید: این تصمیم آن چنان نسنجیده و نادرست است که صدای اعتراض همه را درآورده است؛ اگر نرخِ ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان شود، عقب ماندگی مزدی کارگران تشدید خواهد شد. اگر امروز عقب ماندگی مزدی کارگران، ۳۰۰ درصد است، با این تصمیم به ۶۰۰ درصد خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر، مسائل متعددی مطرح است که همه این مسائل در تعارض با منافع جمعی کارگران است؛ از پایین بودن دستمزد گرفته تا بی‌توجهی به مطالبات تامین اجتماعی و نپرداختن بدهی‌های انبوه توسط دولت؛ تثبیت ارز گران نیز مزید بر علت خواهد شد و اگر نمایندگان مجلس این مصوبه را به تصویب برسانند، همان نان و پنیر ساده هم از سفره‌های ما کارگران خواهد پرید! بعد از شوک‌های ارزی سه سال اخیر، قدرت خرید طبقه کارگر به شدت کاهش یافته است، این در حالیست که افزایش دستمزد، یک سوم افزایش نرخ ارز بوده است؛ در چنین اوضاعی، فعلاً کارگران با همان نان و پنیر ساده می‌سازند که اگر قیمت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بشود، همان را هم، زین پس نخواهند داشت!

وطن‌خواه با انتقاد از انفعال گسترده کارگران و تشکل‌های کارگری به خصوص تشکل‌های رسمی می‌گوید: این تصمیم، صد درصد به ضرر کارگران است اما متاسفانه ما کارگران و بازنشستگان این توانمندی را نداریم که از تصویب و اجرایی شدن آن جلوگیری کنیم. اینکه همه تشکل‌های کارگری بایستی بیانیه مشترک بدهند و با این تصمیم مجلسی‌ها مخالفت کنند، یک ضرورت است اما سوال اینجاست که آیا آن‌ها یعنی مجلسی‌ها و دولت، به دادخواهی و درخواست کارگران هیچ توجهی می‌کنند؟!

به جای مالیات گرفتن از ثروتمندان به دنبال تامین هزینه‌ها از جیب خالی کارگران هستند!

فرج1

کاظم فرج اللهی (فعال کارگری مستقل) نیز در نقد ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به ایلنا می‌گوید: افزایش نرخ ارز به هر میزان که باشد معنایی جز ضعیف‌تر شدن پول ملی ندارد. تضعیف پول ملی یا گران شدن نرخ ارز، هم به لحاظ روانی و هم به دلیل فاکتورهای عینی اقتصادی، معنایی جز تورم و کاهش قدرت خرید کارگران ندارد.

او معتقد است که کاهش قدرت خرید جامعه مزدبگیران به نفع هیچکس نیست: کاهش قدرت خرید مجموعه مزد و حقوق بگیران جامعه، هم بیش از پنجاه یا ۶۰ درصد مردم را از تامین مایحتاج اولیه و ضروری زندگی محروم می‌سازد و هم به رکود و کسادی بیش از پیش بازار و اقتصاد دامن می‌زند. هنگامی که در یک جامعه سیاست‌های کلان اقتصادی و شاخص‌های بودجه ریزی دولت، تورم‌زا باشد، این تورم شتابنده معنایی جز این نخواهد داشت که دولت با پیشبرد چنین سیاست‌هایی در واقع قصد دارد از مزدبگیران «مالیات تورمی» بستاند یعنی به جای اینکه هزینه‌های عمومی جامعه و دولت در قالب مالیات از توانگران و دارندگان درآمد و ثروت‌های نجومی ستانده شود، از جیب خالی مزد و حقوق بگیران برداشت می‌شود.

این فعال کارگری ادامه می‌دهد: افزایش ۴برابری نرخ ارز یعنی چهار برابر شدن تقریبا تمامی قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی کارگران و مزد بگیران و در مقابل، ۴ برابر شدن درآمد سوداگران و واسطه‌ها در جامعه. سوال اینجاست نمایندگانی که در پی ۴ برابر شدن همه هزینه‌های زنگی هستند و با این تصمیم می‌خواهند به ثروتمندان و دلالان، بیشتر از قبل رانت بدهند و سود برسانند، آیا چهار برابر شدن دستمزد کارگران و بازنشستگان را نیز دنبال خواهند کرد؟ جواب این سوال منفی است؛ این حضرات فقط به دنبال منافع پولداران و یک درصدی‌ها هستند و لاغیر…

علاوه بر معیشت، تولید هم به مخاطره خواهد افتاد!

نیا1

آیت نیافر (فعال صنفی مستقل بازنشستگان تامین اجتماعی) نیز در انتقاد از تبعات ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و گنجاندن آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ایلنا می‌گوید: تصمیم مجلس برای بودجه ۱۴۰۰ با افزایش قیمت دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان، نه تنها کمکی به بهبود زندگی و معاش کارگران و جمعیت نود و نه درصدی جامعه نمی‌کند، بلکه موجب گرانی گسترده کالاها و خدمات نیز می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با این تصمیم ناسنجیده و ناصحیح، بیکاری کارگران نیز افزایش می‌یابد. کارخانه‌ها و مراکز تولید با افزایش بهای دلار، دیگر قادر به تامین مواد اولیه و نوسازی و بازسازی خطوط تولید نخواهند بود و لاجرم از فعالیت تولیدی بازمانده و سرمایه‌ها از عرصه تولید به عرصه‌های تجاری، بازرگانی، دلالی و بانکی سوق داده می‌شود. در هر صورت آن‌ها یعنی صاحبان سرمایه، دچار کسری سود نمی‌شوند بلکه سود خود را در عرصه‌های دیگر تامین می‌کنند اما نتیجه مخرب آن گریبانگیر خانواده‌های کارگری می‌شود. خانه خرابی و بیکاری، هزاران کارگر را مورد تهدید قرار خواهد داد.

نیافر اضافه می‌کند: مجلس با این تصمیم، بهای دلار را ۴۰۰ درصد گران می‌کند بنابراین دستمزد کارگران نیز باید بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یابد، در غیر این صورت بحران تمام جامعه را فراخواهد گرفت اما آیا به چنین افزایشی رضایت خواهند داد؟!

فعالان کارگری همگی یکصدا با گرانتر شدن ارز مخالفند؛ آنها در سه سال اخیر، تبعات منفی تکانه‌های ارزی را تجربه کرده‌اند و حالا با قاطعیت از مجلسی‌ها می‌خواهند تتمه‌ی قدرت خریدی را که برای آنها باقیمانده است، با این تصمیم نسنجیده در معرض خطر قرار ندهند.

اگر ارز ۴۰۰ درصد گران شود و مزد مثلاً فقط ۴۰ درصد، به راستی که عقب ماندگی دستمزد نسبت به هزینه‌های زندگی به ۶۰۰ درصد خواهد رسید و برای تثبیت قدرت خرید طبقه کارگر در همین سطحِ ناچیز فعلی، نیاز به افزایش ۴۰۰ درصدی دستمزد است؛ آیا درصورت تصویب ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، دولت با افزایش ۴۰۰ درصدی مزد و مستمریِ طبقه کارگر موافقت خواهد کرد؟ آیا نمایندگان مجلس، افزایش ۴۰۰ درصدی دستمزد را به عنوان یک «الزام» به دولت تحمیل خواهند کرد؟!

ایلنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۵۲
کار مدیر

 

اعتراض به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی کرونا/ ازکارافتادگان و مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی ناراضی هستند

اعتراض به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی کرونا/ ازکارافتادگان و مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی ناراضی هستند

از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقل بگیر از عدم دریافت یارانه کرونا ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالیکه دولت و وزارت رفاه، شراط دریافت یارانه صد هزار تومانی را بیمه بودن و شغل و درآمد ثابت داشتن دانسته، افراد مختلفی که هریک به نوعی مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند، در تماس‌ها و پیام‌های مکرر، نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا اعتراض کردند. این گروه‌ها از عدم تعلق یارانه انتقاد دارند که دو نمونه از این انتقادات در زیر آورده می‌شود:

زنی سرپرست خانوار با ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد!

زنی سرپرست خانوار که مستمری همسرش را با ۱۵ سال سابقه کار دریافت می‌کند، می‌گوید: مستمری دریافتی من حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما با این حال، یارانه ۱۰۰ هزار تومانی را به من نداده‌اند.

این زن سرپرست خانوار که یک فرزند محصل در خانه دارد، با بیان اینکه دریافت ۱۰۰ هزار تومان برای چهار ماه متوالی می‌توانست کمی از بار هزینه‌های تحصیل فرزندم بکاهد، خود را متعلق به پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور می‌داند و می‌گوید: بسیاری از افرادی که به ظاهر درآمد ثابت ندارند و شغل ثابتی هم ندارند، ممکن است چند برابر من عایدی ماهانه داشته باشند؛ من در دور و بر خودم کسانی را می‌شناسم که فقط خرید و فروش می‌کنند؛ از گوشی گرفته تا خط تلفن همراه؛ اما یارانه هم می‌گیرند؛ این افراد بیمه ندارند اما مستحق هم نیستند.

او با بیان اینکه نه همسان‌سازی و نه افزایش مستمری‌ها نتوانسته من را به خط فقر نزدیک کند؛ ادامه می‌دهد: وضعیت معیشتی آدمهایی مثل من که زیر حداقل بگیر محسوب می‌شوند، اصلاً مناسب نیست؛ چه کسی مستحق تر از من و امثال من برای دریافت یارانه؟!

از کارافتاده‌ای با ماهی کمتر از دو میلیون تومان مستمری ماهانه!

حمید یک کارگر از کارافتاده است که به دلیل حادثه کار، از کارافتاده شده و سالهاست که مستمری ازکارافتادگی می‌گیرد؛ درآمد او نیز ماهانه کمتر از دومیلیون تومان است اما یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونارا نگرفته است. حمید نیز نسبت به معادلات پرداخت یارانه انتقاد دارد و می‌گوید: کار من یدی و بدنی بوده و بنابراین بعد از ازکارافتادگی، دیگر نمی‌توانم شغلی داشته باشم؛ من تحصیلات دانشگاهی ندارم که بتوانم کار پشت میزنشینی پیدا کنم و از کارافتادگی برایم مساله نباشد؛ من دیگر نمی‌توانم کار کنم و تنها منبع درآمد من همین مستمری ناچیز ماهانه است؛ چرا به من یارانه نمی‌دهند و از من حمایت نمی‌کنند؟ چه کسی به کارگر ساده‌ای که از کارافتاده باشد و توان کار نداشته باشد، کار می‌دهد و او را استخدام می‌کند؟!

او ادامه می‌دهد: باید مستمری ازکارافتادگی به اندازه‌ای باشد که بتوان با آن هزینه‌های زندگی را تامین کرد؛ حالا که اینگونه نیست، لااقل در پرداخت یارانه‌ها و حمایت ها، من و امثال من را خط نزنند! من علیرغم بیمه بودن و درآمد ثابت داشتن، متعلق به پایین‌ترین دهک‌های درآمدی هستم و فکر نمی‌کنم از من مستحق‌تر هم باشد!

او نیز تاکید می‌کند اگر قرار به برقراری عدالت است، باید از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقلی را به حساب بیاورند و از آنها حمایت نقدی بکنند؛ حمید بر این باور است که آمدن کرونا، هزینه زندگی آدم‌هایی مثل او را به شدت افزایش داده اما درآمد این آدمها همچنان ثابت مانده است.

کارگران ساختمانی با نیمی از ماه بیکاری!

در عین حال، کارگران ساختمانی نیز که به هزار زحمت حق بیمه ماهانه خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند –چراکه اگر سه ماه متوالی این حق بیمه را نریزند، بیمه آن‌ها قطع می‌شود و باید مجدداً بروند در صف طولانی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی، آخر صف بایستند و ماه‌ها انتظار بکشند- نسبت به‌عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا انتقاد دارند و می‌گویند: با آمدن کرونا، نرخ بیکاری ما افزایش یافته؛ گاهی بیش از نیمی از ماه را بیکاریم و اگر شانس بیاوریم و کاری پیدا کنیم، باید با دستمزدهای بسیار پایین بسازیم چراکه فرصت‌های شغلی در بخش ساختمان محدود است و متقاضی شغل، بسیار.

همه این گروه‌ها در حالی از دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی خط خورده‌اند که دولت، فقط یک شرط ثابت برای دریافت یارانه مشخص کرده: داشتن بیمه، داشتن درآمد ثابت و ماهانه. این در حالیست که سازمان تامین اجتماعی بیمه‌شدگان بسیاری دارد که بیمه هستند ولی یا درآمد ثابت ماهانه ندارند (مانند کارگران ساختمانی در بحران فعلی ساخت و ساز) و یا درآمد ثابت ماهانه دارند اما این درآمد مکفی نیست؛ حتی گروه‌هایی از مستمری بگیران هستند که نصف حداقل مستمری دریافتی دارند و بنابراین، صد هزار تومان یارانه دولت می‌تواند کمک مناسبی برای آن‌ها باشد؛ به خصوص در ایام بحران کرونا که هم هزینه‌های درمان و بهداشت مردم افزایش یافته و هم هزینه‌های مازادِ آموزش مجازی و تهیه تبلت و اینترنت، بر دوش خانوارها تحمیل شده است.

صدهزار تومان، وقتی فرصتی نیست!

در چنین شرایطی، زنی سرپرست خانوار یا از کارافتاده‌ای که برایش فرصت شغل مجدد نیست و باید با مستمری ناچیز ازکارافتادگی، امور زندگی را اداره کند، نمی‌توانند نسبت به تبعیض درعدم دریافت یارانه بی‌تفاوت باشند؛ آن‌ها بیمه خود را شرط استطاعت کامل نمی‌دانند و به حق براین باور هستند که بسیاری از اقشار اجتماع که بیمه ندارند، گاهاً درآمدهای بسیار بیشتری دارند چرا که از کانال اقتصاد غیررسمی یا مشاغل کاذب و خارج از لیست، کسب روزی می‌کنند و امکان این را دارند که بسیار بیشتر از بیمه شدگان سازمان، پول دربیاورند.

زن سرپرست خانوار که هرگز در عمرش شاغل نبوده می‌گوید: تا زمانیکه همسرم زنده بود، کار می‌کرد و هرجور بود هزینه‌های زندگی تامین می‌شد؛ اما برای من مادر که هیچ شغلی بلد نیستم و هیچ تخصصی ندارم، امکان کسب درآمد نیست؛ آیا دولت نباید از من حمایت کند؟

به گفته او و امثال او، صد هزار تومان پولی نیست اما وقتی چهار ماه به صورت منظم پرداخت شود، می‌توان با آن ماهانه چند کیلو مرغ یا تخم مرغ خرید و به خانه آورد؛ حمید می‌گوید: برای ازکارافتادگانی مثل من، همین پول ناچیز، بازهم «غنیمت» است! برای همین است که نسبت به‌عدم دریافت آن، معترضیم و به شدت انتقاد داریم!
ایلنا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۲۴
کار مدیر

هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی،مراجعی هستند که به منظور رسیدگی به شکایات و اختلافات کارفرما وسازمان تامین اجتماعی رسیدگی مینمایند.

مسائلی که جهت بررسی به هیات های بدوی ارجاع میشوند.

از جمله مسائلی که جهت بررسی به هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی رجوع میشود،میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اصل حق بیمه
  • بیمه بیکاری
  • معافیت های قانونی
  • مدت کارو….

اعضا هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

اولین مرجع رسیدگی در سازمان تامین اجتماعی هیات های بدوی تشخیص مطالبات میباشد. این مراجع از هیاتی ۴ نفره تشکیل شده است.اعضای این هیات عبارتند از:

  • نماینده وزارت رفاه اجتماعی
  • یک نفر نماینده کارفرما
  • یک نفر به انتخاب شورای عالی اجتماعی
  • و یک نفر نماینده کارگران

آراء قابل تجدید نظر در هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

ممکن است در مورد اصل حق بیمه و خسارت، اختلاف حادث شود. اختلاف مزبور درهیات های تشخیص مطالبات رسیدگی میشود. آراء بدوی درصورتی قطعی است که، مبلغ مورد مطالبه چه اصل حق بیمه و چه خسارت 1500000هزار ریال یا کمتر باشد. رای قطعی در چنین مواقعی  قابل تجدیدنظر نمی باشد.
اماچنانچه مبلغ مورد مطالبهمازاد بر 1500000هزار ریال باشد،هم کارفرما و همسازمان تامین اجتماعی میتوانند اعتراض نمایند.

(لازم به ذکر است مبلغ مورد مطالبه جهت اعتراض به هیات های تشخیص مطالبات سابقا 200هزار ریال بوده است.که البته به موجب قانون اصلاح مواد 43 ،44 و 80 قانون تامین اجتماعی مصوب 27/7/1376 حد نصاب اعتراض به آراء هیئت های بدوی تشخیص مطالبات به 1500000ریال تغییر پیدا کرده است )

مهلت اعتراض به اراء قابل تجدیدنظر در سازمان تامین اجتماعی

کارفرما و سازمان تامین اجتماعی ،ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قانونی و یا واقعی رای هیات بدوی تشخیص مطالبات، حق تجدیدنظرخواهی دارند.
چنانچه مهلت مذکور20روزه به اتمام برسد و اعتراضی ازجانب کارفرما وسازمان تامین اجتماعی صورت نگیرد، رای صادره ازهیاتهای بدویقطعی و لازم الاجرا میشود. ولو اینکه مبلغ مورد مطالبه هم بالای 1500000ریال باشد.
لازم به ذکر است نماینده وزارت رفاه اجتماعی به عنوان رئیس هیات انجام وظیفه میکند.

نحوه رسیدگی هیات های بدوی تشخیص مطالبات در سازمان تامین اجتماعی

رسیدگی در هیات های بدوی با ابلاغ وقت آغاز میگردد. جلسات با حضور کلیه اعضای هیات های بدوی رسمیت پیدا میکند. وظیفه اطلاع رسانی در این مواقع بر عهدهسازمان تامین اجتماعی است. حضور کلیه اعضا در جلساتلازم است. چنانچه هرکدام ازاعضا نتوانند درجلسه هیات بدوی حضورداشته باشند،بایستی این امر را به شعب یا نمایندگیها به نحوی اطلاع بدهند.
این امربدین جهت است که امکان حضور جانشین در جلسات میسر گردد.  در این صورت جلسات با حضور عضو جانشین برگزار میشود.
گاهی عدم حضور اعضای اصلی از حد مقرر فراتر میرود. چنانچه اعضای هیاتها3جلسه متوالی یا 6جلسه متناوب درسال بدون هیچ عذرموجهی درجلسات شرکت نکنند.دراین صورت سازمان،تقاضای جانشین برای چنین افرادی رامینماید.

لازم به ذکر است که پس ازاین مرحله صورت جلسه رسیدگی ورای یا قرار صادره بایستی به امضا کلیه اعضا برسد.

سپس با فراهم بودن شرایط رسیدگی، هیات مذکورپس از بررسی محتویات پرونده و درصورت حضورکارفرما ویا نماینده وی،رای صادر مینماید.البته  هیات رسیدگی،پس از استماع اظهارات آنان مبادرت بهصدور رای مینماید.

چنانچه مبلغ مورد مطالبه اعم از اصل حق بیمه یا خسارت، مازاد بر 1500000 هزار ریال باشد.رای صادره از مرجع هیات های بدوی قابل تجدیدنظر در هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات میباشد.

اعضای هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات در سازمان تامین اجتماعی

هیات های مذکور مراکز استان ها با حضور ۵ عضو رسمیت و تشکیل می شود.اعضای هیات تشخیص عبارتند از :

  1. نماینده وزارت رفاه اجتماعی
  2. یک نفر از قضات دادگستری به انتخاب وزارت دادگستری.
  3. یک نفر به انتخاب شورای عالی تامین اجتماعی.
  4. نماینده سازمان که البته باید به انتخاب رئیس هیات مدیره  و مدیرعامل سازمان باشد.
  5. یک نفر به عنوان نماینده کارفرما که لازم است که جلسات با حضور کلیه اعضا رسمیت پیدا می کند.

نحوه رسیدگی هیات های تجدید نظر تشخیص مطالبات  در سازمان تامین اجتماعی

جلسات هیات های تجدیدنظر با حضورکلیه اعضا رسمیت پیدا می کند. سازمان در این بین موظف میباشد که زمان تشکیل جلسات را به اعضا اطلاع رسانی کند.  چنانچه پس از اطلاع رسانی هرکدام از اعضا قادر به حضور نباشد بایستی این امر را به دبیر هیات مربوطه اطلاع دهد. البته اطلاع رسانی باید به نحوی صورت بگیرد که امکان حضور جانشین در جلسه هیات میسر باشد.

و اما چنانچه هریک از اعضای هیات های تجدیدنظر۳جلسه متوالی و یا6جلسه متناوب درجلسات حضور پیدا نکنند.یا اینکه برای عدم حضورخود عذرموجهی نداشته باشند.به گزارش اداره تشخیص مطالبات ،سازمان تقاضای جانشین برای چنین افرادی را مینماید.

در این مرحله چنانچه شرایط رسیدگی فراهم باشد، هیات تجدیدنظر بهصدور رای اقدام مینماید.
هیات مزبور پس از بررسی محتویات پرونده و استماع توضیحات معترض یامعترضین،درصورتیکه حضور داشته باشند،مبادرت به صدور رای مینماید.

پس از صدور رای ،رای صادره قطعی است. این رای توسط هیات تجدیدنظر به سازمان ابلاغ می گردد . سازمان مکلف میشود حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخی که ابلاغ صورت گرفته است ، قرار صادره را اجرا کند. و پس از اجرا به هیات های مربوطه برگرداند .

رای هیات تجدیدنظر قطعی است. امادر بند2 از قسمت الف ماده 10قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری، این مرجع را صالح به رسیدگی دانسته است.این مرجع صالح به رسیدگی شکلی به آرا شبه قضایی همچون هیات تشخیص مطالبات میباشد. البته مواردی هم درقانون پیشبینی شده،که در آراء اداری ازمراجع شبه قضایی ،دیوان عدالت اداری مجاز به رسیدگی ماهوی میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۴۷
کار مدیر

 

قراردادهای حجمی جنبه قانونی ندارند/ دادنامه ۱۷۹ تیر خلاصی بر قراردادهای دائم بود

قراردادهای حجمی جنبه قانونی ندارند/ دادنامه ۱۷۹ تیر خلاصی بر قراردادهای دائم بود

به نظر می‌رسد قراردادهای حجمی شکل جدیدی است از قراردادهای پیمانکاری با هدف دور زدن قوانین و دستورالعمل‌های وزارت کار متداول شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قراردادهای حجمی در قانون کار موضوعیت ندارد و این نوع قرارداد، ابداعی از سوی کارفرمایان در بازار کار است. در ماده ۳۵ قانون کار به صورت ضمنی درباره کارهای حجمی صحبت شده اما در قانون کار، قراردادهای حجمی موضوعیت ندارد. 

ساماندهی قانونی قراردادهای حجمی می‌تواند بازار کار را از بلاتکلیفی خارج کند. یکی از راهکارهای این ساماندهی، لحاظ کردن منافع کارگران و طرح موضوع این قراردادها در جلسات سه جانبه شورای عالی کار است.

قراردادهای حجمی غیرقانونی هستند

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با قراردادهای حجمی گفت: قرارداد حجمی، یکی از مواد قانون «مدیریت خدمات کشوری» به حساب می‌آید و به دولت اجازه می‌دهد که برخی از امور خود را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کند. بسیاری از امور واگذار شده مشاغل خدماتی هستند. دولت با این هدف که مسئولیتی برای خود ایجاد نکند، برخی از امور خود را به شرکت‌ها و اشخاص دیگر واگذار می‌کند. 

وی ادامه داد: بر اساس قوانین کشور، قرارداد کار به سه دسته دائمی، موقت و معین تقسیم می‌شود، بنابراین هرگونه قرارداد دیگری از منظر قانونی محکوم است. بر اساس ماده ۸ قانون کار، هر قراردادی که حداقل‌ها را برای کارگر فراهم نکند، محکوم است. بنابر تعاریفی که از قراردادهای حجمی شده، کارگرانی که با قراردادهای حجمی در کارگاه‌های خیاطی در خیابان جمهوری اشتغال دارند، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند اما حجم کار بیشتری را انجام می‌دهند. 

قانون‌گذار درباره برخورداری کارگران در ماده ۸ قانون کار نوشته است: شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید. 

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تشریح کرد: قراردادهایی که تحت هر عنوانی حداقل امتیازات را برای کارگران محیا نکند، محکوم است. 

محرومیت از حداقل‌ها، تنها مشکل قراردادهای حجمی نیست بلکه کارگرانی که به این قراردادهای تن می‌دهند با مشکلات فراوانی روبرو هستند. متداول شدن قراردادهای حجمی پیمانکاری به اندازه متداول شدن قراردادهای موقت و سفید امضا در دهه‌ی ۷۰ برای امنیت شغلی نسل امروز کارگران ایران یک تهدید محسوب می‌شود.

دادنامه ۱۷۹ اراده حاکمیت کارگران را سلب کرد

حبیبی درباره‌ عدم امنیت شغلی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش‌نامه شماره ۳۵۷۲۳ در سال ۷۳ صادر کرد و با صدور این بخشنامه به کارفرمایان مجوز داد که در مشاغلی که ماهیت مستمر دارند با کارگر قرارداد موقت ببندند. پس از صدور این بخشنامه، کارگران با طرح شکایتی نسبت به این موضوع اعتراض کردند. دو سال بعد یعنی در سال ۷۵، دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه ۱۷۹ بخشنامه ۳۵۷۲۳ را تایید کرد. این دادنامه مفهوم مخالف تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار است. تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار به این موضوع اشاره می‌کند، کارهایی که طبع آن‌ها جنبه مستمر دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود. 

حبیبی به از بین رفتن اراده کارگران در عقد قراردادهای کاری اشاره کرد و گفت: صدور دادنامه ۱۷۹ سبب شد که اراده کارگر در هنگام عقد قرارداد از بین برود و حاکمیت اراده به طور کامل در دستان کارفرما قرار بگیرد. حاکمیت اراده دو طرف یعنی کارگر و کارفرما در هنگام عقد قرارداد ضروری است و باید مورد توجه قرارگیرد. 

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور باور دارد: صدور دادنامه ۱۷۹ سبب شد که پاکبانان، کارگران کارگاه‌های خیاطی خیابان جمهوری و تمامی کارگرانی که در کارگاه‌های کوچک ۵ تا ۱۰ نفره اشتغال دارند، از امنیت شغلی برخوردار نباشند. من معتقدم، دادنامه ۱۷۹ تیر خلاصی بر پیکره قراردادهای دائم و حاکمیت اراده کارگران در هنگام عقد قرارداد وارد کرد. 

وی در پایان گفت: امنیت شغلی در دستان قضات دادگاه‌ها و دیوان عدالت اداری وجود دارد. اگر کارگران به دنبال امنیت شغلی هستند، باید این مولفه را طلب کنند. اگر دادنامه ۱۷۹ و بخش‌نامه ۳۵۷۲۳ باطل شود، امنیت شغلی باردیگر معنا و مفهوم خواهد گرفت. اگر کارگران به این تقاضای خود جنبه عملی دهند و امنیت شغلی را عنوان به عنوان مطالبه اصلی جامعه کارگری قلمداد کنند، به هدف خود خواهند رسید. . عقد قرارداد در کارهایی با ماهیت مستمر باید به صورت دائمی باشد.

ایلنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۴۳
کار مدیر
 

 

 
محاسبه سنوات کارگران مشمول قانون کار
نظر رسمی دیوان عدالت اداری درخصوص مبنای محاسبه سنوات کارگران مشمول قانون کار

علیرغم اینکه ظرف دو ماه اخیر هیات تخصصی کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری سه رای یکسان درخصوص مبنای محاسبه سنوات کارگران مشمول قانون کار صادر نموده بود و مبنای محاسبه سنوات کارگران مشمول قانون کار را مطلق حقوق و مزد تعیین نموده بود ، اما اخیرا مکاتبه دیگری از معاونت پژوهشی دیوان عدالت اداری به دستمان رسید که مفهوم دیگری را تداعی می کند.

متن این نامه:
شماره ۲۰۰/۶۶۴۹/۲۳۰/۹۰۰۰
تاریخ ۲۲/۸/۱۳۹۹
جناب آقای تشکری
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد
با سلام؛
بازگشت به نامه شماره ۲۰۸۶۱ مورخ ۲۰/۵/۱۳۹۹ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در پاسخ به این سوال که دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۳۳۲۸ مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۸ با موضوع نحوه محاسبه حق سنوات کارگران مشمول قانون کار، با توجه به اینکه مطلق حقوق و مزد کارگران را مبنای محاسبه سنوات قرار داده و از مفاد دادنامه مذکور این‌گونه استنباط می‌گردد که برخلاف نص صریح قانون یعنی تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار مزایای رفاهی و انگیزه‌ای را نیز مبنای محاسبه سنوات قرار داده است، لطفاً ارشاد فرمایید با توجه به دادنامه مزبور نحوه محاسبه سنوات مشمولین قانون کار چگونه است؟ پس از طرح موضوع در کمیسیون مشورتی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری نظر کمیسیون مزبور به شرح زیر اعلام می‌گردد:
«مطابق مفاد دادنامه شماره ۱۱۷۲ مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب مواد ۳۵، ۲۷، ۳۱ و ۲۴ و بند «ب» ماده ۳۷ قانون کار و تبصره ۴ ماده ۴۱ قانون رفع برخی از موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب سال ۱۳۹۴) مبنای محاسبه حق سنوات مطلق آخرین حقوق و مزد تعیین شده است و مزد و حقوق نیز در مواد ۳۵ و ۳۷ قانون کار تعریف گردیده است. به موجب ماده ۳۵ قانون کار «مزد عبارتست از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آن که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می گردد.» همچنین مطابق بند ب ماده ۳۷ «در صورتی که بر اساس قرارداد کار یا عرف کارگاه پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد… در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود» لذا مطلق آخرین مزد  همراه با مزایای ثابت پرداختی با حقوق، همراه با مزایای ثابت پرداختی که طبق قانون مشمول کسر کسور بازنشستگی هستند، مبنای محاسبه سنوات می‌باشند.»
رضا فضل زرندی- سرپرست معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش
تماسکو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۰۷
کار مدیر

 

خبر خوب برای حق مسکن کارگران + جزئیات

حق مسکن چیست؟

 حق مسکن ، از جمله مزایای رفاهی است که برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته شده است. مبلغ آن نیز ابتدای هر سال، توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود. البته این مبلغ باید به تصویب هیئت وزیران نیز برسد. در ادامه به بیان چند نکته مهم در مورد این مزیت می پردازیم.

 

حق خواروبار چیست؟

 حق خواروبار نیز از جمله مزایای رفاهی است که برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته شده است. مبلغ آن نیز ابتدای هر سال، توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود.حق خواروبار میتواند بصورت غیرنقدی نیز پرداخت گردد با این توضیح که اگر بصورت نقدی باشد مشمول مالیات میباشد اما بصورت غیرنقدی تا دو دوازدهم سالانه مشول معافیت مالیاتی میباشد.

 

چند نکته در مورد حق مسکن و خواروبار:

  • حق مسکن و خواروبار جزو مزایا میباشد و برای تمامی ماه‌های سال، از ماههای 31، 30 و حتی 29 روزه سال یکسان است. اما چنانچه کارگری در طول یک ماه کمتر از یک ماه کارکرد داشته باشد، مزایای رفاهی وی، نسبت به روزهایی که کار کرده است، محاسبه می‌شود.

    بعنوان مثال اگر کارگری در یک ماه 15 روز کارکرد داشته باشد برای محاسبه حق مسکن کافیست مبلغ حق مسکن . حق خواروبار ماهانه را بر 30 روز تقسیم کنیم و سپس در مدت کارکرد ماه که مثلا 15 روز بود ضرب نماییم تا مبلغ ماه مربوطه به دست بیاید.

 

  • حق مسکن و خواروبار از مزایا محسوب می‌شود، بنابراین بر عیدی، حق سنوات و اضافه‌کاری و ... تاثیری ندارد.

  • حق مسکن و خواروبار مشمول بیمه و مالیات است. با این توضیح که حق خواروبار اگر بصورت غیر نقدی باشد تا دو دوازدهم معافیت مالیاتی سالیاته مشمول معافیت میباشد. بعنوان مثال برای سال 99 که معافیت مالیاتی سالیانه 360،000،000 ریال میباشد علاوه بر معافیت مربوط به حقوق و عیدی برای مزایای غیرنقدی نیز تا سقف 60،000،000 ریال در سال مشمول مالیات نمیباشد.

  • کارگاه‌هایی که بیمه اجباری برای کارگران خود پرداخت می‌کنند، عنوان کردن حق خواروبار در لیست بیمه اجباری است، ولی عنوان حق مسکن اجباری نیست.

  • حق مسکن سال 99 چقدراست؟

    مبلغ حق مسکن سال 99، در ابتدای سال همانند سال 98، همان صد هزار تومان اعلام شد؛ ولی با پیگیری نماینده کارگران در شورای عالی کار، پیشنهاد افزایش دویست هزار تومانی داده شده است. این طرح بعد از تصویب توسط هیئت وزیران از تیرماه 99 به مبلغ سیصد هزارتومان افزایش پیدا کرد.

  • منبع: نیکان آنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۷
کار مدیر

 

آیا مردم گرانی‌ها را نفهمیدند؟!/ تورم ۳۰۰ درصدیِ خوراکی‌ها، سفره‌ی کارگران را بلعیده است!

آقای رئیس جمهور ما کارگران فهمیدیم که همه چیز گران شده است؛ گرانی، دارو نیست که ذره ذره به بدن بیمار تزریق کنید و ادعا کنید که بیمار نفهمید؛ ما فهمیدیم اما به لطف سیاست‌های تعدیلی و لیبرالی شما، دیگر سفره‌ای نداریم که نگران آن باشیم!

به گزارش خبرنگار ایلنا، غالب مردم و شاید به جرئت بتوان گفت «همه‌ی مردم» از گرانی‌ها به ستوه آمده‌اند؛ مدتهاست اقشارمزدبگیر، تمام فکر و ذکرشان منوط به این است که شب که می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند، چه کالاهایی باز گران شده است!

تورم کالاهای خوراکی در بازه بهمن ماه سال گذشته (که محاسبات رسمی سبد معیشت خانوار انجام شد) تا انتهای آذر ماه، ۲۹۳ درصد بوده است؛ یعنی در یک بازه زمانی ده ماهه، همه اقلام خوراکی تقریباً سیصد درصد افزایش قیمت داشته‌اند و سه برابر گران شده‌اند؛ مدتهاست که دیگر هزینه سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار به تنهایی از دستمزد حداقلی کارگران بالا زده است و با مزد ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومانی که بیش از ۷۰ درصد طبقه‌ی کارگر ماهانه دریافت می‌کنند، حتی نیازهای خوراکی خانواده‌ها تامین نمی‌شود.

در این شرایط، دولتی که قصد محدودسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را دارد، از عملکرد خود دفاع می‌کند و مدعی‌ست که مردم نفهمیده‌اند و به دشواری نیفتاده‌اند!

در روزهایی که نمایندگان مجلس که خود را منتقد سیاست‌های لیبرالی دولت وانمود می‌کنند، وارونه عمل کرده و قصد تثبیت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را دارند، آقای روحانی در اظهاراتی در هیات دولت، از سیاست‌های اقتصادی خود در سال جاری دفاع کرده و مدعی می‌شود به صورت خزنده و بطئی، ارز ۴۲۰۰ تومانی از بسیاری از کالاها برداشته شده اما مردم نفهمیده‌اند!

هفدهم دیماه، هیات دولت مطابق روال چهارشنبه‌ها به ریاست حسن روحانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه، رئیس‌جمهور اظهاراتی در تمجید از مدیریت دولت خود در طول جنگ اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه ایران داشت که بخشی از این سخنان، شنیدنی‌ست.

روحانی چه گفت؟!

روحانی در میانه اظهارات خود گفت: ما در یک سال گذشته، ارز ترجیحی تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را بتدریج حذف کردیم و گفتیم ارز نیمایی به این کالاها اختصاص پیدا کند. چای، برنج، شکر، لاستیک و خیلی موارد متعدد دیگر را یکی یکی، به تناسب و آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد، از لیست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف کردیم. ما به گونه‌ای با آرامش کار کردیم که بعضی‌ها هنوز خبر ندارند و اصلا نفهمیدند ما ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها را حذف کردیم. عده‌ای در این کشور بودند، خرید هم می‌کردند، حبوبات هم می‌خریدند ولی نفهمیدند ما حبوبات را از لیست ۴۲۰۰ تومانی خارج کردیم. برنج می‌خریدند اما نفهمیدند ما ارز ترجیحی برنج را هم حذف کردیم. این خوب است، خیلی هم خوب است. معنی آن هم این است که فکر کردند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان در همه کالاها ادامه دارد. ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و شرایط را عادی کردیم. دارو و چند قلم کالای اساسی برای ما مهم بود که آنها را از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نکردیم. در عین حال ممکن است دولت درباره اینها هم در یک شرایط اقتصادی مناسب و قابل قبولی، تصمیماتی بگیرد اما کسانی که از امروز طبل و دهل به راه انداخته و اعلام کردند دلار ۴۲۰۰ تومانی دورانش پایان یافت، به چه کسی دارند خدمت می‌کنند؟

او ادعا کرده مردم متوجه نشدند و برای خرید کالاها صف نبستند؛ پس سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت، درست و معقول بوده است و نتایج سوئی نداشته است!

انتقادات کجاست؟

در حالی رئیس دولت «نفهمیدن مردم» و «صف نبستن» را معیار و ملاک موفقیت دانسته که گروه یک ‌درصدی‌ها از سیاست‌های ارزی دولت به راستی منتفع شده‌اند و هیچ انتقادی نداشته و ندارند اما نود و نه درصدی‌ها که کارگران و مزدوحقوق‌بگیران هستند، هم گرانی شدید کالاها در سال جاری را متوجه شده‌اند و هم اثرات سوء سیاست‌های ارزی را در زندگی روزمره خود با تمام وجود لمس کرده‌اند. کارگرانی که در اثر همین دست سیاست‌ها، قدرت خرید دستمزدشان به یک‌سوم یا یک‌چهارم هزینه‌های حداقلی زندگی رسیده، امروز در ماه‌های پایانی سال، نگران تداوم و شدت‌بخشی به این سیاست‌ها هستند و به درستی معتقدند در صورت حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم نظارت بر قیمت کالاها در بازار، سقوط معیشتی تشدید خواهد شد.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) که محاسبات مستقل و ماهانه سبد معاش را انجام می‌دهد؛ در ارتباط با این اظهارات به ایلنا می‌گوید: آقای رئیس جمهور باید به خوبی بدانند که در ارتباط با «مردم» نباید از واژه‌هایی که حاوی تعابیر منفی است مثلِ «نفهمیدن» استفاده کنند؛ این قبیل اصطلاحات، به هیچ‌وجه معانی و تعابیر خوبی ندارد و اثر سوء بر ذهن شنوندگان می‌گذارد به خصوص اگر از سوی رئیس دولت و رئیس جمهور مطرح شود. از سوی دیگر، خلاف عرایض ایشان، ما کارگران گرانی تدریجی و خزنده‌ی کالاها را به خوبی لمس کردیم و کاملاً فهمیدیم!

او با اشاره به گستره وسیع جامعه‌ی کارگری می‌گوید: امروز حدود ۱۴ میلیون نفر در کشور، کارگر شاغلِ بیمه‌شده و رسمی هستند؛ حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، بازنشسته کارگری و مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی داریم. ۴۰ درصد صنعت کشاورزی ما را کارگران روزمزدِ بدون زمین می‌گردانند؛ اینها رویهم‌رفته با احتساب خانواده‌هایشان، ۶۰ درصد جمعیت فعلی کشور را تشکیل می‌دهند. احتمالاً آنهایی که گرانی را نفهمیدند، این ۶۰ درصد جمعیت نیستند بلکه دور و بری‌های خود آقای رئیس جمهور هستند یعنی دولتی‌ها و کارمندان رده بالای دولت که در سال جاری، حقوق‌شان بین ۶۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش یافته است! تورم خوراکی‌ها از بهمن سال قبل تا آذر سال جاری، ۲۹۳ درصد بوده است؛ کارگری که دستمزدش فقط ۲۶ درصد یا ۳۰ درصد زیاد شده، چطور می‌تواند تورم ۲۹۳ درصدی را نفهمد؟!

به گفته او؛ کارگران گرانی‌ها و تورم سرسام‌آور را به خوبی می‌فهمند و هر روز لمس می‌کنند اما چاره‌ای ندارند چراکه مقاوله‌نامه‌های ۹۸ و ۸۷ سازمان بین‌المللی کار در ایران اجرا نمی‌شود؛ چراکه تشکل مستقل، دموکراتیک و متکی به بدنه و قائم به کارگر وجود ندارد چرا که قراردادهای موقت و بیم آینده، زبان کارگران را الکن کرده است و راه مطالبه‌گری آنها را مسدود!

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی ادامه می‌دهد: حالا ما کارگران از رئیس جمهور می‌پرسیم؛ زمانی که حبوبات گران شد آیا با شهامت گفتید ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده‌ایم؟! آیا وقتی قیمت روغن، مرغ، گوشت و تخم مرغ بالا رفت، با شفافیت با مردم صحبت کردید و اعلام نمودید که ارز دولتی حذف شده است؟ آقای رئیس جمهور ما کارگران فهمیدیم که همه چیز گران شده است؛ گرانی، دارو نیست که ذره ذره به بدن بیمار تزریق کنید و ادعا کنید که بیمار نفهمید؛ ما فهمیدیم اما به لطف سیاست‌های تعدیلی و لیبرالی شما، دیگر سفره‌ای نداریم که نگران آن باشیم!

در شرایطی که به اذعان و اعتراف خود نهادهای رسمی و آماری، تورم در سال جاری رکوردها را شکسته و بی‌سابقه به پیش تاخته و در حالیکه همه اقلام سبد معاش خانوار از خوراکی‌ها گرفته تا مسکن و حمل و نقل، به شدت گران شده‌اند و سطح پوشش دستمزد به حدود ۲۰ درصد هزینه‌ها تقلیل یافته، دفاع از سیاست‌های اقتصادی و توزیعیِ یک سال اخیر و آنچه توفیقی «جاده صاف کردن برای حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌داند» نمی‌تواند هیچ توجیه اقتصادی و منطقی داشته باشد؛ این نوع تعامل با سفره‌های مردم، حتی با اصول نئولیبرالیسم و اقتصاد بازار نیز هیچ همخوانی ندارد چراکه اقتصاد بازار می‌گوید عرضه و تقاضا اما امروز دیگر «تقاضایی» در بازار نیست که از شیوه‌ی «عرضه‌ی کالاها» دفاع می‌کنند!

ایلنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۹
کار مدیر

 

ایام خدمت سربازی در جبهه های نبرد حق علیه باطل جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی با اعلام این خبر به خراسان رضوی گفت: افرادی که خدمت سربازی خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل به انجام رسانده اند و یا داوطلبانه در جبهه بوده اند با داشتن سایر شرایط مقرر در قانون می توانند از این مدت در سوابق بازنشستگی بهره مند شوند.

قوامی در توضیح شرایط مقرر در قانون به خراسان رضوی افزود: نمایندگان مجلس مصوب کرده اند کسانی که ۷ هزار و ۳۰۰ روز در یک یا چند شغل زیان آور اشتغال داشته باشند مشمول قانون بازنشستگی ۲۰ ساله شوند ولی در حال حاضر اگر افرادی دارای خدمت جبهه باشند و سنشان به ۵۰ سال برسد می توانند از خدمت جبهه خود به عنوان سخت و زیان آور استفاده کنند.

وی متذکر شد: به عنوان نمونه اگر فردی ۱۸سال سابقه خدمت سخت و زیان آور دارد با ۲ سال جبهه او به ۳۰ سال رسیده و سن او هم به ۵۰ سال برسد می تواند بازنشسته شود.

وی گفت: در حال حاضر هر کسی که ۷ هزار و ۳۰۰ روز در مشاغل سخت و زیان آور سابقه بیمه داشته باشد می تواند بدون شرط سنی برای بازنشستگی اقدام کند.وی گفت: پرداخت بیمه سخت و زیان آور برای خدمت در جبهه توسط فرد ضروری است و باید مبلغ تعیین شده توسط تامین اجتماعی را پرداخت کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۴۵
کار مدیر

حاجی اسماعیلی بیان داشت: در حالیکه کارگران درآمدشان ثابت است، این افزایش قیمت‌هایی که رخ می‌دهد، عملا سفره آن‌ها را هر روز کوچکتر می‌کند و آن‌ها مجبور هستند، که هر دفعه از خرید یک قسمت از مایحتاج ضروری خود صرفه نظر کنند، که چنین روندی به طور قطع نمی‌تواند ادامه پیدا کند، بنابراین دولت نمی‌تواند بهانه‌ای در این رابطه داشته باشد، برخی‌ها نیز می‌گویند، این موضوع ایراد قانونی دارد، که به هیچ عنوان صحیح نیست، با توجه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری که انجام شد، حال این حق کارگران است که دستمزدشان نیز متناسب سازی شود.

فعالان حوزه کارگری معتقدند، سیاست تعیین دستمزد باید به شکلی پیش برود که حقوق‌ها افزایش پلکانی داشته باشند و دستمزد کارگران بر مبنای محاسبه تورم سبد معیشت آن‌ها تعیین شود. به زعم این افراد، برای خنثی کردن آثار مخرب رشد هزینه‌ها بر معیشت خانوار‌های کارگری لازم است در نیمه دوم سال هم افزایش مزد داشته باشیم، چون قدرت خرید کارگران بیش از هر زمان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز و رشد هزینه‌ها کاهش یافته است.


به گزارش فرارو، کارشناسان حوزه کار می‌گویند، در سال جاری قیمت محصولات کارفرمایان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز چند نوبت افزایش پیدا کرد. کارفرما سود برد و توانست درآمد سرشاری به دست آورد، اما سهم کارگر از افزایش درآمد کارفرما چقدر بود؟ طبعا در چنین شرایطی منطقی نیست که یک بار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم، ولی کارفرمایان چند مرحله در طول سال افزایش قیمت محصول داشته باشند لذا دولت باید کارفرمایان را ملزم کند که از محل سود تولید سهمی برای کارگران در نظر بگیرند.

حمید حاجی‌اسماعیلی عضو اسبق شورای عالی کار در گفتگو فرارو با با اشاره به اینکه نرخ تورم طی یک سال اخیر با افزایش بسیار زیادی روبرو بوده است، گفت: طی دهه‌های متمادی همواره نرخ تورم در ایران حداقل ۱۵ درصد بوده، زیرا که ما کشور نفت خیزی هستیم و تنها درآمد‌های نفتی را خرج می‌کنیم، اما از سال ۹۷ و با خروج آمریکا از برجام نرخ تورم با جهش بی سابقه‌ای همراه بود، به طوری که با توجه به ثابت ماندن حداقل حقوق و دستمزد، قدرت خرید کارگران و حقوق بگیران به یک سوم کاهش پیدا کرده است.


وی افزود: بحث افزایش پلکانی حقوق کارگران در یک سال با توجه به تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، نیز در گذشته بار‌ها مطرح شده و موضوع جدیدی نیست، اما همواره استدلال دولت این بوده که اگر حقوق کارگران افزایش پیدا کند، این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، زیرا که هزینه تمام شده تولید کالا‌ها بیشتر می‌شود، در این بین کارفرمایان نیز با توجه به اینکه به نفعشان نیست که حقوق را بیشتر از یک بار در سال بالا ببرند، با دولت همه جوره همکاری می‌کنند.


حاجی اسماعیلی با تاکید براینکه، اما افزایش بی‌سابقه قیمت کالا‌ها و خدمات از ابتدای سال تاکنون که برخی از آن‌ها رشد بیش از دو برابری را تجربه کردند، خط بطلانی بر این استدلال دولت مبنی بر عدم افزایش حداقل حقوق سالیانه بیشتر از یک نوبت است، اظهار داشت: از سویی در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است، اول اینکه خود دولت با توجه به سیاست‌های که اجرا می‌کند، خود بزرگترین عامل افزایش تورم در اقتصاد کشور است، شما ببیند، با توجه به کسری بودجه شدیدی که دولت با آن دست به گریبان است، اما بازهم همچنان ریخت و پاش‌ها در بودجه امسال ادامه یافته است.


این فعال کارگری اضافه کرد: دولت به جای اینکه با صرفه‌جویی کسری بودجه را مدیریت کند، به جای آن روی به استقراض از بانک مرکزی می‌آورد که این مسئله در نهایت باعث رشد نقدینگی می‌شود و دست آخر نرخ تورم را افزایش می‌دهد، دوم هم اینکه دولت خود مدام مجوز افزایش قیمت محصولات و کالا‌های مختلف را اعلام می‌کند، تنها در فقره خودرو مشاهده کنید، بر اساس مجوزی که شورای رقابت به خودروسازان داده، آن‌ها سالی چهار بار می‌توانند با توجه به افزایش تورم و نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، تقاضای افزایش قیمت دهند، جالب اینجاست که در سالجاری آن‌ها تاکنون سه بار درخواست دادند، که هر سه بار با گران شدن خودرو موافقت شده است.


حداقل دستمزد باید همپای میزان تورم افزایش یابد

این کارشناس مسائل کارادامه داد: در مورد سایر اقلامی که قیمت گذاری می‌شود، از جمله لبنیات، گوشت قرمز، مرغ و... نیز این مورد مصداق دارد و آن‌ها تاکنون حداقل از ابتدای سال تاکنون دوبار به صورت رسمی افزایش نرخ گرفتند، حال اینکه در واحد‌های صنفی کالا‌ها به چه قیمت‌هایی عرضه می‌شود را کاری نداریم، بنابراین در فضایی که دولت به راحتی به بهانه افزیش تورم، مجوز افزایش قیمت‌های مختلفی را برای کالا‌ها و خدمات مختلف صادر می‌کند، برای حداقل دستمزد چنین موضوعی نیز باید محقق شود.

 

حاجی اسماعیلی بیان داشت: در حالی که کارگران درآمدشان ثابت است، این افزایش قیمت‌هایی که رخ می‌دهد، عملا سفره آن‌ها را هر روز کوچکتر می‌کند و آن‌ها مجبور هستند، که هر دفعه از خرید یک قسمت از مایحتاج ضروری خود صرفه نظر کنند، که چنین روندی به طور قطع نمی‌تواند ادامه پیدا کند، بنابراین دولت نمی‌تواند بهانه‌ای در این رابطه داشته باشد، برخی‌ها نیز می‌گویند، این موضوع ایراد قانونی دارد، که به هیچ عنوان صحیح نیست، با توجه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری که انجام شد، حال این حق کارگران است که دستمزدشان متناسب سازی شود.


وی گفت: با توجه به اینکه حقوق برخی از بازنشستگان عالیرتبه تا ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، حداقل حقوق نیز باید با افزایش روبرو شود، اینکه به صورت سنتی در پایان سال حداقل مزد افزایش یابد، بدون اینکه تورم سال آینده در نظر گرفته نشود، اجحاف در حق کارگر است، در این زمینه حقوق کارگران نیز باید متناسب با افزایش تورمی که به صورت رسمی اعلام می‌شود، افزایش پیدا کند، در این رابطه نیز باید دولت در حقوق سه ماهه چهارم کارگران نیز بازنگری کند، تا کارگران نیز بتوانند به حق واقعی خود دست پیدا کنند.

منبع:فراوا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۰
کار مدیر

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز (ششم بهمن ماه) سومین جلسه رسمی کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد. علیرضا حیدری (نماینده کارگران در کمیته دستمزد) در این رابطه می‌گوید: جلسه امروز نتیجه خاصی نداشت. محاسبات جدی سبد معیشت هنوز آغاز نشده است. در جلسه امروز، کارشناسان مرکز آمار حضور یافتند و اطلاعاتی در خصوص شاخص‌های آماری از جمله درآمد-هزینه خانوارارائه دادند اما این اطلاعات نمی‌تواند به ما در ارتباط با محاسبات سبد کمک کند. کارشناسان مرکز آمار قرار شد در جلسه بعد، به سوالات مطرح شده توسط گروه کارگری پاسخ دهند.

اختلاف با شرکای اجتماعی بر سر مبنای کار

وی اضافه می‌کند: ما نمایندگان کارگری با شرکای اجتماعی به خصوص کارفرمایان، بر سر مبنای محاسبه سبد معیشت اختلاف داریم. در سبد معیشت، صحبت از متوسط جامعه نیست بلکه جامعه هدف ما، بخشی از کل جامعه است که مشخصات خاصی دارد. در سبد معیشت کارگران موضوع حداقل‌ها و تورم وارده بر حداقل‌ها اهمیت دارد. باید اطلاعات دقیقی در ارتباط با حداقل قیمت اقلام سبد از جمله خوراکی ها، مسکن، آموزش و بهداشت داشته باشیم تا بتوانیم سبد معیشت را استخراج کنیم. مساله اینجاست که نمونه آماری مرکز آمار، کل جامعه است و اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، چندان با واقعیات زندگی جامعه کارگری همخوانی ندارد.

حیدری با تاکید بر اینکه نیاز به کف قیمت‌های اقلام برای محاسبه سبد معیشت داریم؛ ادامه می‌دهد: روش کار محاسبه سد معیشت اینگونه است که ابتدا نیازهای خوراکی فرد براساس جدول نرمال شده انستیتو تغذیه که یک مرجع علمی است، تعیین می‌شود؛ بحث بر سر قیمت این اقلام است که باید از درون بازار استخراج شود. چالش گروه کارگری و سوالی که از مرکز آمار داریم در ارتباط با نحوه احصای این قیمتهاست؛ ما می‌خواهیم بدانیم، شیوه اخذ قیمت‌ها در مرکز آمار ایران چگونه است؛ در واقع باید مبلغ ریالی سبد خوراکی‌ها را به صورت واقعی و منطبق بر واقعیات بازار داشته باشیم تا بتوانیم با تعمیم آن با استفاده از فرمول‌های موجود، به سبد کلی معیشت دست پیدا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: قرار شد مرکز آمار اطلاعات مورد نیاز را در جلسات آتی ارائه دهد و به گروه کارگری پاسخ بدهد که چگونه قیمت اقلام را اخد می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که در تعیین دستمزد، بند دوم ماده ۴۱ یا همان محاسبات سبد معیشت بر بند اول یا همان نرخ تورم رسمی، ارجحیت و اولویت دارد چراکه اگر امروز به فرض محال، تورم اعلامی رسمی برابر صفر درصد باشد، نمی‌توان این عدد یعنی صفر درصد را مبنای مذاکرات مزدی قرار داد و باید حداقل دستمزد کارگران را براساس کمینه هزینه‌های زندگی و سبد معیشت، تعیین نمود. آنچه اهمیت دارد تاثیر تورم بر سبد معیشت است و تاثیر تدریجی و مداوم تورم در طول زمان بر سبد معیشت، نرخ آن را افزایش می‌دهد که این نرخ بایستی مبنای تعیین حداقل دستمزد قرار بگیرد.

نیاز به قیمت‌های واقعی داریم

به گفته وی، ادبیات مزدی باید دقیق منطبق بر بند دوم ماده ۴۱ یا موضوع سبد باشد اما باید قیمت‌های واقعی اقلام سبد، قابل احصا باشد تا بتوانیم نرخ سبد و تاثیرگذاری تورم بر سبد را محاسبه کنیم.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید می‌کند: مرکز آمار ایران اگر در محاسبه نرخ تورم به جای سیصد و اندی کالا، فقط اقلام موجود در سبد معیشت را در نظر بگیرد، بدون شک نرخ تورم به دست آمده از نرخ تورم رسمی اعلامی بسیار بیشتر خواهد بود و به همین دلیل است که وقتی صحبت از تورم ۴۰ درصدی می‌شود و ادعا می‌کنند تورم ۴۰ درصد است، جامعه هدف یعنی کارگران و بازنشستگان این ادعا را نمی‌پذیرند و بارها اعلام می‌کنند «تورم واقعی زندگی ما» بسیار بیشتر از این اعداد است. حرف این گروه‌ها کاملاً درست است چراکه از سبد کلی، فقط سبد حداقل‌ها در زندگی یومیه کارگران و بازنشستگان نمود دارد و بسیاری از کالاهای لوکس و یا حتی نرمال، در سبد این گروه جایی ندارند. سبد کارگران شامل کالاها و خدمات ضروری است که عموماً نرخ تورم این کالاها و خدمات، بیشتر از نرخ تورم رسمی و اعلامی است.

حیدری می‌افزاید: در این زمینه، اختلاف شدید با دولتی‌ها و کارفرمایان داریم و شرکای اجتماعی ما متاسفانه نمی‌خواهند این منطق آشکار و واضح را بپذیرند؛ به تبع این‌عدم پذیرش، از واقعیات اقتصادی فاصله می‌گیرند و در نتیجه، تصمیمات مزدی آن‌ها نمی‌تواند تصمیمات درست و واقعی باشد؛ وقتی این تصمیمات بیرون می‌آید، اعتراضات اجتماعی را به دنبال دارد کما اینکه همین امسال با اعتراضات گسترده کارگران و بازنشستگان روبرو بودیم؛ وقتی نه الزامات قانونی را می‌پذیرند و نه به واقعیات عینی و ملموس تمکین می‌کنند، بدیهی است که تصمیمات مزدی نمی‌تواند مطلوب جامعه هدف باشد.

این نماینده کارگری اضافه می‌کند: امروز بحث دیگری توسط کارگران مطرح شد. در مذاکرات مزدی ۹۹، دولتی‌ها بارها قول دادند که در سال جاری، نرخ تورم از ۱۵ درصد فراتر نخواهد رفت اما اکنون با تورمی بیش از دو برابر این عدد مواجه هستیم. براین اساس، ما در جلسه امروز بحث مطالبات مزدی سال اخیر را هم مطرح کردیم و گفتیم اگر تورم فعلی را ۴۰ درصد در نظر بگیریم، حداقل ۲۵ درصد مطالبات مزدی معوق داریم؛ از آنجا که نتوانستند تورم را روی ۱۵ درصد کنترل کنند و خلف وعده نمودند، باید مابه التفاوت تورم ادعایی و تورم واقعی را به کارگران بپردازند. از سوی دیگر، تورم انتظاری سال ۱۴۰۰ نیز عدد بالایی خواهد بود. با توجه به اتفاقات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه و تثبیت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، بدون تردید در سال آینده با جهش قیمت‌ها روبرو خواهیم شد و همه کالاها و خدمات ضروری باز هم گران خواهند شد. بنابراین، درسال بعد بازهم قدرت خرید کارگران کاهش خواهد یافت و باید به این موضوع در تعیین دستمزد ۱۴۰۰ توجه شود.

مطالبات مزدی کارگران، در دو دسته 

حیدری جمع‌بندی می‌کند: بنابراین ما از دو منظر مطالبه‌گری نمودیم و دو شاخص را مطرح کردیم؛ اول مابه التفاوت تورم قول داده شده و تورم محقق شده که این مابه التفاوت حداقل ۲۵ درصد است و بایستی در مزد ۱۴۰۰ لحاظ شود و دوم، تورم انتظاری سال آینده که یقیناً عدد بالایی خواهد بود.

او در پایان تاکید می‌کند: قرار است هر دو هفته یکبار، جلسات کمیته دستمزد برگزار شود اما با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، مقرر شد که فاصله جلسات کمتر شود؛ امیدواریم در جلسه آینده، مرکز آمار ایران، پاسخ سوالات گروه کارگری را بدهد و محاسبات سبد براساس واقعیت‌ها و شاخص‌های عینی، به پیش برود. غیر از این باشد، فاصله مزد و هزینه‌های حداقلی زندگی بازهم بیشتر خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۶
کار مدیر